Design och UX
Portal designad efter era behov och mål.
Kundupplevelsen är idag det viktigaste vid val av leverantör, inte pris! Traditionella rabatter stimulerar möjligen till enstaka köp men påverkar inte kundernas lojalitet.
Har ni svårt att få lönsamhet i rabatterna kan det därför vara en god idé att implementera en kundklubb för B2B med ett poängsystem. Poängen återinvesteras genom ökad merförsäljning och styr kunderna mot era mest lönsamma produkter.
Kundklubben fungerar som ett VIP-forum där ni får kunden att känna sig extra utvald genom exklusiva medlemserbjudanden, lanseringar och nyheter mm. Den fungerar som en kommunikationskanal mellan dig och dina kunder och ger samtidigt en konkurrensfördel vid säljarnas införsäljning.
Eftersom alla B2B-kunder har sina egna preferenser för motivation, lojalitet och belöningar krävs det en del eftertanke innan man stoppar in dem i en och samma kundklubb. Vi strävar alltid efter att skapa synergier mellan olika delar i verksamheten för att göra lojalitetsprogrammet skalbart och kostnadseffektivt. När vi har klargjort alla parametrar kan vi sätta lojalitetsarbetet i system – det som kallas Loyalty Management.
Vi hjälper dig att starta ett lojalitetsprogram och ger dig ett verktyg att styra dina kunders beteende.
Undrar du hur det skulle fungera i din organisation så ställ gärna dina frågor till oss!
Aktiva deltagare just nu
29 421
Välförtjänta belöningar
201 691
Med en kundklubb når du ut till alla dina kunder på ett enkelt och smidigt sätt. Beroende på vad ditt behov är kan en kundklubb hjälpa ditt företag att:
Premiera dina kunder för deras lojalitet och trigga dom till önskade beteenden. Du kan även erbjuda förmåner* som hjälper och underlättar för dom i deras egna verksamheter.
Exempel på vad du kan belöna och erbjuda i er kundklubb:
Portal designad efter era behov och mål.
API för integrationer mellan system, i de fall det kan komma att behövas.
En dedikerad person avlastar er genom att ta ansvar för att förvalta, driva och utveckla programmet.
Avlastning med kommunikation, nyhetsbrev och kampanjer.
Ett utbud av tusentals produkter, tjänster, presentkort och välgörenhet.
Möjlighet att erbjuda förmåner i programmet.
Lagerhantering och logistik kring premier.
Expertis om frakt, moms, tull och reklamationer.
Vi blir er förlängda arm och hanterar all programsupport.
Vi har otvivelaktligen en effekt av Points men den är omöjlig att kvantifiera. Ber du mig gissa tror jag på någonstans mellan 5-15% i ökad försäljning.
Vi kan säga att vi når 95% av våra partners 24/7/365 istf som tidigare nå 5-10% endast under kampanjperioder.
Vi sitter här och känner att programmet rullar på av sig självt – det känns mycket positivt!
Vi har ingen möjlighet att kommunicera med alla kunderna hela tiden men det sköter ju ni åt oss. 👌
En kund hade tagit ut en fin premie i shoppen på sin födelsedag. Han ringde och tackade mig för ”presenten” på sin födelsedag.
Inspiration Company kan sin sak, de förstår vår verksamhet. De är aktiva och föreslår kontinuerligt sådant som utvecklar programmet och för oss framåt. De förstår också hur de ska trigga våra deltagare att vara aktiva.
Programmet dödar alla diskussioner om rabatter och försök till prutning.
Här nedan är tre vanliga frågor vi får gällande B2B-kundklubbar. Finns inte din fråga med kan du hitta fler frågor och svar på våra FAQ sida.
Rent begreppsmässigt är enda skillnaden att B2C är för konsumenter (privatpersoner som medlemmar) och att i B2B är det företag som är medlemmar.
Vad gäller de effekter en kundklubb kan leverera så tenderar en kundklubb B2B att påverka lojalitet i högre grad än B2C. På sista raden kan en B2B kundklubb generera flera hundra miljoner kronor årligen bara i merförsäljning på befintlig kundstock.
Därtill finns det skillnader som uppstår pga att lagstiftningen skiljer sig för de olika inriktningarna.
Det är enkelt att komma igång med en helhetslösning där allt ingår. Det som behövs av er är:
Vi gör jobbet ni får effekterna!
Vi fixar design, mätområden, regelverk, lanseringen, onboarding m.m. Vi är också med vid lanseringen och onboardar deltagare.
Grundregeln är - starta enkelt!
I princip kan allt mätas och belönas men det ska du inte göra. Det som ska mätas i ett motivationsprogram är sådant som på något sätt bidrar till måluppfyllelse och därmed programmets syfte.
Genom att börja enkelt får du en snabb onboarding av deltagare som därefter kan triggas att göra mer i takt med hur de mognar i programmet.